به دنبال استانداردسازی داده‌های بازار سرمایه با سازوکار جهانی هستیم


عیوض لو معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس :

کارگروهی در خصوص آمارهای رسمی بازار سرمایه تشکیل شده است و مطابق برنامه‌های آتی به دنبال ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه استانداردسازی و به‌روزرسانی داده‌ها طبق سازوکارهای جهانی هستیم؛ همچنین ارتباط با هیات خدمات مالی اسلامی، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار(IOSCO)، فدارسیون جهانی بورس‌ها و… در اولویت‌های سازمان بورس است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رضا عیوض‌لو عضو هیات مدیره سازمان بورس در نشستی با موضوع اهمیت کیفیت آماری که با حضور سبحانیان معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و جمعی دیگر از مسئولان در مرکز آمار کشور برگزار شد، اظهار کرد: آمارهای رسمی برای بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت است چرا که تمامی مشارکت کنندگان در این زنجیره نیازمند اطلاعات مرتبط و صحیح و به موقع برای تصمیم‌گیری‌های خود برای سرمایه‌گذاری هستند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: این سازمان سازوکار معینی برای ارائه داده‌ها دارد؛ به‌ بیان دیگر در خصوص اینکه داده‌ها در چه مقطع زمانی و با چه استانداردی منتشر بشود، دستورالعمل‌های مشخصی تعریف شده است و شرکت‌ها اهمیت ویژه ای به این موضوع می‌دهند؛ از این رو بحث استانداردسازی داده ها همواره مورد پیگیری نهاد ناظر یعنی سازمان بورس بوده است.

عیوض‌لو ادامه داد: زمانی که آمار عملکردها و داده‌ها به طور شفاف و با سازوکار مشخصی انتشار پیدا کند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار به سوی کارا شدن، پیش برود؛ از این‌رو سازمان بورس اهتمام لازم را برای اجرای این موضوع دارد. در این سازمان واحد امور آماری و تحلیل ریسک از سال ۹۶ تاکنون به فعالیت مستمر خود ادامه داده است و در دو گروه تحلیل اقتصاد و ریسک و همچنین هوش تجاری رسالت خود را به طور تخصصی پیش می‌برد.

وی اضافه کرد: واحد امور آماری و تحلیل ریسک سازمان بورس اقدام به ارائه گزارش‌های آماری دوره ای و پیش‌برد داشبردهای مدیریتی می‌کند و در این راستا مدل‌های آماری و داده یکپارچه‌ای را تهیه و به نحوه مناسبی نگهداری می‌کند. سازمان بورس به دنبال پایش مستمر شاخص‌های بازار سرمایه است و در حال حاضر ذی‌نفعانی که نیازمند این اطلاعات هستند، شناسایی شده‌اند و در قالب فایل اکسل از این داده ها بهره‌مند می‌شوند.

عیوض‌لو مطرح کرد: این سازمان تاکنون توانسته تا گام مفیدی در استانداردسازی تعاریف آمارهای بازار سرمایه و تقویم انتشار آمارهای رسمی بردارد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس بیان کرد: اطلاعات تهیه شده در این سازمان به طور مشخص و مستمر در مکانیزم فراداده سامانه‌ها منتشر می‌شود و در واقع تلاش شده تا برای آمارها و داده‌های تهیه شده سازمان بورس، شناسنامه رسمی تهیه بشود. لازم به ذکر است که کارگروهی در خصوص آمارهای رسمی بازار سرمایه تشکیل شده است و مطابق برنامه‌های آتی به دنبال ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه استانداردسازی و به‌روزرسانی داده‌ها طبق سازوکارهای جهانی هستیم؛ همچنین ارتباط با هیات خدمات مالی اسلامی، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار(IOSCO)، فدارسیون جهانی بورس‌ها و… در اولویت‌های سازمان بورس است.

منبع : sena

https://www.sena.ir/news/79435/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − 2 =