فرصت رشد سودآوری سنگ‌آهنی‌ها در ۳ ماهه پایانی سال با یک پیش فرض


مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن در گفتگو با سنا گفت: نقطه قوت زنجیره فولاد در نیمه دوم سال، پیش‌بینی افزایش قیمت‌های جهانی با شروع سال میلادی جدید است. اگر دولت دوباره در مسیر صادرات صنایع سنگ‌اندازی نکند می‌توان خوشبین بود با پیش فرض تقویت صادرات در ماه‌های پایانی سال، شرایط بهتری در صنایع شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) یکی از مهمترین دغدغه‌های این روزهای فعالان بازار سرمایه، احتمال کاهش سودآوری شرکت‌های تولیدی در نیمه دوم سال است.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در این مورد بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید بازار محصولات زنجیره فولاد امسال شرایط مساعدی نداشته است. بخشی از دلیل این رویداد، اتفاقاتی است که در بازارهای جهانی رخ داده و موجب ریزش قیمت محصولات زنجیره فولاد شده و این موضوع روی بازار داخلی هم تاثیرگذار بوده است. علاوه بر این، عدم تعادل ناشی از نگاه غیرکارشناسی در صدور مجوز فعالیت واحدهای میانی، تامین مواد اولیه در بخش‌هایی از زنجیره فولاد را دچار مشکل کرد و افت سودآوری برخی قسمت‌های زنجیره فولاد را در پی داشت. به عنوان مثال، وقفه در روند تامین مواد اولیه و تولید در حوزه گندله، موجی از عدم تعادل در واحدهای تولید کنسانتره نیز ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی علی‌رغم اعداد و ارقام قابل توجهی که برخی دوستان در مورد سرانه مصرف فولاد در کشور ارائه می‌کنند، اما وضعیت اجرای طرح های توسعه ای از سوی دولت اصلاً مطلوب نبوده و سرانه مصرف
فولاد در کشور نسبت به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش شدیدی داشته است. با این تفاسیر می‌توان گفت که چه به لحاظ مصرف داخلی و چه بازارهای صادراتی، بازار محصولات زنجیره فولاد امسال کوچکتر از سنوات قبل شده است. ضمن اینکه هزینه‌های دولتی که به شرکت های زنجیره فولاد تحمیل می‌شود نیز، هر سال رشد قابل توجهی دارد. ضعف در حوزه زیرساخت‌های کشور و تامین برق صنایع هم آفت دیگری بود که بر پیکره زنجیره تولید فولاد نشست.

این فعال صنعت سنگ آهن در پیش‌بینی روند سودآوری شرکت‌های تولید کننده سنگ آهن در سال جاری اظهار کرد: نقطه قوت زنجیره فولاد در نیمه دوم سال، پیش‌بینی افزایش قیمت های جهانی با شروع سال میلادی جدید است. اگر دولت دوباره در مسیر صادرات صنایع سنگ‌اندازی نکند و تعامل لازم برای رونق صادرات صنایع در ۳ ماهه پایانی سال با شرکت‌های زنجیره فولاد صورت بگیرد، می‌توان خوشبین بود با پیش فرض تقویت صادرات در ماه‌های پایانی سال، شرایط بهتری در صنایع شاهد باشیم.

اکبریان ضمن تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ سنگ آهنی نسبت به واحدهای متوسط و کوچکتر زنجیره فولاد وضعیت بهتری دارند، گفت: با توجه به آنکه شرکت‌های بزرگ تولید کننده سنگ آهن از جمله گل گهر و چادرملو در سال‌های قبل که هنوز ارز ارزان تر بوده، اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی و اکتشاف و باطله‌برداری از معادن و… کرده اند، نسبت به معادن کوچکتر، حاشیه سود مناسب تری داشته و در صورت بهبود وضعیت صادرات و افزایش قیمت های جهانی، احتمالا پیش از سایر شرکت‌های زنجیره منتفع خواهند شد.

منبع : sena

https://www.sena.ir/news/79384/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + پنج =