تجلی پیشرو در مسیر توسعه


شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و در این راستا اقدامات زیادی را تاکنون انجام داده است. امروز عملیات اجرایی ۴۸ ابرپروژه‌ ملی با راهبری هفت غول اقتصادی و صنعتی کشور پیش می‌رود و تجلی نیز در آن سهم قابل توجه خود را ایفا می کند.
تجلی اولین شرکت پروژه محور سهامی عام است که در حال حاضر پروژه های متعددی در زمینه فولاد از معدن تا نورد شامل گندله سازی، آهن اسفنجی و فولاد سازی را در دست اجرا دارد و از پروژه های آتی هم می توان ساخت اسکله بندرعباس، و اکتشاف و استخراج از معادن را نام برد.
بر اساس آخرین اطلاعات، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ۱۸ معدن را در اختیار دارد که در قالب زنجیره فولاد از سنگ آهن تا نورد فعال هستند. به این ترتیب تجلی معادن متعددی را مدیریت می کند که هرچند کار دشواری است؛ اما با مدیریت و درایت صحیح این مجموعه معدنی توانسته این مهم را به خوبی پیش ببرد.
ورود تجلی به حوزه عناصر نادر خاکی
تجلی گروه های تخصصی تشکیل داده و با دقت نظر و استفاه از دانش فنی بالا روی معادن خود در حال فعالیت است. از جمله این معادن می توان به لیتیوم و عناصر نادرخاکی اشاره کرد.
تجلی برای باز تعریف شناسایی در حوزه های مختلف فلزی، پلی متال ها، لیتیوم و عناصر نادر خاکی تلاش هایی کرده که منجر به پیشرفت‌هایی هم شده است. چهار محدوده با ذخایر معدنی پلی‌متال و لیتیوم در استان خراسان جنوبی با مالکیت ۱۰۰ درصدی تجلی در مرحله درخواست پروانه اکتشاف قرار دارند که مراحل اداری هر یک از آن‌ها در حال انجام است.
محدوده مروست خاوری با ذخیره معدنی منازیت (عناصر نادر خاکی) با مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت تجلی در مرحله انتقال گواهی کشف و کوچک‌علی شمالی با ذخیره معدنی زغال‌سنگ در مرحله بررسی پاکت مزایده قرار دارد.

بر اساس پیش بینی ها تجلی بزرگترین و تخصصی ترین شرکت در زمینه مواد نادرخاکی خواهد شد و درآمد اصلی شرکت هم در این زمینه صرف خواهد شد. در بحث عناصر و فلزات نادر خاکی هرچند حجم مواد به دست آمده کم است؛ اما ارزش آنها بسیار بالاست. تجلی برای این صنعت برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌است تا از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس ۲۵ مگاواتی استفاده کند. همچنین اگر امکان استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی وجود داشته باشد، تجلی از آنها بهره‌‌ خواهد برد. ضمن اینکه تمرکز بر این است که حداکثر استفاده را از داخل گروه تامین کند. به عنوان مثال ومعادن یک هلدینگ انرژی دارد که یک قرارداد با این هلدینگ منعقد شده تا هر زمان که نیاز به تامین انرژی بود و در تامین آن مشاوره‌های لازم داده شود یا مستقیما نیاز تجلی را برطرف کنند.
این مجموعه با رصد کردن همه مزایده های معدنی کشور بهترین موقعیتها را شناسایی می کند و سرمایه گذاری انجام می دهد و با بخش خصوصی از طریق خرید یا تملک و مشارکتهای مختلف اقدام به ورود به سرمایه گذاری در این بخش می کند. در همین راستا در استانهای هدف مانند آذربایجان، سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان و خراسانهای جنوبی و رضوی، عناصر معدنی خاص را مورد نظر گرفته و همه عناصر پلیمتال طلا سرب و روی، آهن، عناصر نادر خاکی، لیتیوم منیزیم و سیلیس برای اکسید منیزیم و فریوسیلیس را برای سرمایه گذاری استفاده خواهد کرد.
از اهداف شرکت تجلی ورود به اکتشافات و یا سرمایه گذاری در حوزه لیتیوم و عناصر نادرخاکی است. این مجموعه از طریق انعقاد قرارداد با اساتید دانشگاه که در حوزه لیتیوم کشور دارای رزومه و سوابق خیلی درخشانی هستند، قرارداد مشاوره منعقد کرده و با بررسی ۱۸ محدوده اولویت دار در این حوزه ورود و ۳ محدوده لیتیوم به وسعت ۴۲۷ کیلومتر ثبت کرده که در منطقه موسویه جنوبی است، همچنین در ۲ محدوده در خراسان رضوی موفق به اخذ پروانه بهره برداری شده است.
تجلی در حوزه عناصر نادرخاکی برای دو محدوده در مزایده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور شرکت کرده و برنده شده است. یک محدوده دارای ۲۳ میلیون تن ذخیره عیار ۱۰۰ ppm و محدوده دوم شرقی با ۹ میلیون تن ذخیره با عیار ۱۵۶ ppm را در مزایده برنده شده است.

اولین شرکت پروژه محور
تجلی نخستین شرکت پروژه‌ محور در بازار سرمایه و ایران شناخته می شود. این شرکت به دنبال تامین نقدینگی حدودا ۸ هزار میلیارد تومانی برای پروژه‌های تعریف شده‌اش است. قرار است این منابع مالی از طریق تسهیلات، افزایش سرمایه و انتشار اوراق و … تامین شود و برای مدیریت بهتر نقدینگی، قراردادی با یک شرکت تامین سرمایه منعقد شده که بهترین روش را برای تامین منابع مالی در تجلی بکار گرفته است. بنا به اعلام مدیران معدنی امسال اولین سالی بود که تجلی در بورس پذیرش شد. البته فعالیت تجلی یک سال قبل با حدود ۵ پروژه در ۳ شرکت آغاز شده است.
سرمایه‌گذاری ۶۲۰۰ میلیارد تومانی
تجلی با ۶۲۰۰ میلیارد تومان وجوهی که از بازار سرمایه تامین کرده است، در بخش های مختلف صنعتی و معدنی سرمایه‌گذاری کرده و اکنون به منابع جدید برای تزریق نقدینگی به طرح های دردست اجرا نیاز دارد. با این حال شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در برنامه خود این اصل را دنبال می کند که از سهامداران پول نگیرد و در صورت لزوم سهم کمتری اخذ خواهد شد.
سهامداران تجلی از شرکت های حاضر در بورس هستند و اکنون بیش از ۵۰ درصد سهام اختصاص به توسعه معادن و فلزات دارد و شرکت های گل گهر و چادر ملو هریک ۱۷ درصد از سهام را به خود اختصاص داده اند و بقیه در اختیار بخش خصوصی است. پیش بینی شده تامین نقدینگی مورد نیاز پروژه های تجلی از طریق بازار سرمایه، منابع داخلی بانک ها، منابع خارجی و صندوق ذخیره ارزی جلب و جذب شود، چنانچه با وجود این منابع کسری وجود داشته باشد از سهامداران نیز بهره گیری خواهد شد.
شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به عنوان نخستین شرکت پروژه محور کشور تاپایان ۱۴۰۱ دو سال از عمر خود را پشت سرخواهد گذاشت، در عین حال در مدت فعالیتش حدود ۱۳ تا ۱۴ ماه در بورس حضور یافته است.
تجلی به دنبال توسعه
نگاه به پروژه‌های تجلی نشان می‌دهد اگر سهامداران به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت باشند، تجلی این شرایط را برای آن‌ها فراهم می کند. از سویی دیگر این مجموعه با نگاهی تخصصی توسعه در بخش معدن به دست بخش خصوصی را محقق و نشان می‌دهد که بخش خصوصی می‌تواند عهده دار این توسعه شود.
پروژه‌هایی که در زنجیره‌ ارزش شرکت‌های پیشران قرار دارند،‌ به نتیجه رسیدنشان با ایجاد ارزش افزوده‌ قابل توجه و کاهش چشمگیر واردات همراه خواهد بود. ‌تجلی پیشرفت خود را مدیون حمایت سهامداران بزرگ است و با تمام توان به فعالیت خود ادامه خواهد داد تا کمترین ضرر متوجه سهامدارانش شود.
امروز این مجموعه معدنی به دنبال آن است تا به عنوان اولین شرکت پروژه ‌محور در کشور کمترین ضرر را متوجه سهام‌دارن کند و بی‌شک پروژه‌های جدیدی طی سال‌های پیش رو تعریف کند.

https://tajalimmd.ir/%d8%aa%d8%ac%d9%84%db%8c-%d9%be%db%8c%d8%b4%d8%b1%d9%88-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 8 = شانزده