ارزش عمده بازار سرمایه باید در اختیار دانش‌بنیان‌ها باشد


در آئین امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری سازمان بورس و معاونت علمی ریاست جمهوری، رئیس سازمان بورس با اشاره به دارایی محور بودن شرکت‌های بورسی گفت: با بزرگ شدن اقتصاد دانش‌بنیان، شدت تمرکز بر تغییرات نفتی کاهش پیدا کرده و امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتری مهیا خواهد شد. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با مثبت ارزیابی کردن این تفاهم تاکید کرد: به دنبال عرضه و پذیرش دانش‌بنیان‌‎ها، بازار سرمایه رونق می‌گیرد و این عبارت به‌خوبی بیانگر اهمیت تقویت اقتصاد دانش‌بنیان است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در آئین امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری این سازمان با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده که شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال و شرکت‌هایی که در زمینه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، سهم عمده‌ای در بازار سرمایه داشته باشند؛ به طور حتم دانش‌بنیان‌ها فراتر از هر صنعتی می‌توانند در اقتصاد کشور ارزش افزوده ایجاد کند.

عشقی افزود: بازار سرمایه مدت‌هاست که بر شرکت‌های داریی‌محور تکیه دارد و این در حالی بوده که تولید این شرکت‌ها عمدتا به تغییرات نفت گره خورده است و اگر در این زمینه دچار آسیبی بشویم، تولید این شرکت‌ها نیز متاثر خواهد بود اما با بزرگ شدن اقتصاد دانش‌بنیان، شدت تمرکز بر تغییرات نفتی کاهش پیدا کرده و امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتری مهیا خواهد شد، محصولات شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر اینکه منجر به رفاه بیشتر مردم و تسهیل کارها می‌شود، امکان پیشرفت سایر صنایع را نیز فراهم می‌کند.

وی تشریح کرد: در مسیر توسعه این شرکت‌ها موانعی وجود دارد و متاسفانه نگاه‌های سنتی باعث شده تا هیچگونه ریسکی از جانب این شرکت‌ها تحمل نشود، در صورتی که امکان به صفر رساندن ریسک‌ها وجود ندارد و تنها می‌توانیم آن‌ها را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان بورس ابراز کرد: در شرکت‌های دانش بنیان مخاطرات متعددی همانند مابقی صنایع وجود دارد، هرچند که جنس ریسک‌های مربوط به این شرکت‌ها متفاوت بوده اما به‌طبع هر صنعتی با ریسک‌های احتمالی مواجه است.

وی افزود: در سال‌های پیشین بزرگ‌نمایی ریسک‌های مربوط به این شرکت‌ها مانع از رخدادهای مثبت در این حوزه شده است اما خوشبختانه موضوع حضور دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه با درنظرگیری احتیاط‌های فراوان از ابتدای امسال پررنگ شده است. بحث پذیرش شرکت‌های دانش بنیان مبتنی بر پلتفرم (شرکت‌هایی همانند تپسی) با مسائل بغرنجی رو به رو بود و شرکت‌های فعال در این زمینه گلایه‌های متعددی داشتند.

عشقی با تاکید بر اینکه به دنبال بهبود فرآیند پذیرش و تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه هستیم، گفت: در سال گذشته ضوابطی وجود داشت که در نقطه مقابل سیاست‌های سازمان بورس در این حوزه قرار گرفته بود؛ ما خواهان تسهیل مسیر ورود دانش‌بنیان‌ها به بازار سرمایه هستیم در صورتی که در گذشته برخی از ضوابط، موانع متعددی را برای این حضور شرکت‌ها در این بستر به وجود آورده بود. این موانع، دشواری رسیدن شرکت‌های دانش بنیان به شرایط عام پذیرش در بازار سرمایه را دوچندان کرده بود.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: در مسیر رفع چالش‌های مربوط، ضوابط پیشین را اصلاح کردیم و در ادامه با همکاری معاونت علمی دشواری‌های پذیرش و تامین مالی این شرکت‌ها از طریق اصلاح صندوق‌ها، تامین مالی جمعی و ابزار بدهی که از جمله ابزارهای مناسب در جذب منابع برای شرکت‌های دانش بنیان محبسوب می‌شود، بهره خواهیم برد.

عشقی گفت: باید ابزارهای صحیح را به دست سرمایه‌گذار صحیح و مناسب برسانیم، بعضا بدون بررسی مخاطرات یک ابزار آن را به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند و در نهایت مردم با سرمایه‌گذاری نابجا با مخاطرات آن رو به رو می‌شوند و ما به‌عنوان ناظر بازار سرمایه مسئول پاسخگویی هستیم؛ پیش از هر اقدامی باید مخاطرات آن را شرح و منتقل کنیم تا اشخاص و افراد جامعه هدف در حوزه مربوط در مسیر صحیح سرمایه‌گذاری ورود کنند.

مالکیت فکری، باید سنگ‌بنای بازار سرمایه برای دانش‌بنیان‌ها باشد

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه این آئین، اظهار کرد: زمانی که از دانش‌بنیان بودن حرف می‌زنیم، گاهی منظورمان یک مفهوم رسانه‌ای – تبلیغاتی بوده که مدام در بوق صدا و سیما دمیده شود. گاهی آنقدر یک واژه را خرج می‌کنیم تا ضایع شود؛ در کشور ما کسی بابت سوء استفاده از مفاهیم و واژگان توبیخ نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: ما به مردم اینگونه فهمانده‌ایم که وقتی از اقتصاد دانش بنیان حرف می‌زنیم، منظورمان خریدهای سرویس‌های اینترنتی است. سرویس‌های اینترنتی بخشی از اقتصاد دانش‌بنیان بوده اما این صنعت بسیار بزرگ و و وسیع است و به یک بخش جزئی محدود نمی‌شود؛ به عنوان مثال یک خودروی شاسی بلند به‌روز دنیا حدود ۳۰ هزار دلار ارزش دارد، این در حالیست که کارخانه خودروسازی دست کم ۱۰ هکتار زمین داشته و زیرساخت چندین میلیارد دلاری دارد؛ در نطقه مقابل صنعتی در حوزه زیست فناوری وجود دارد که تنها با در اختیار داشتن ۱۰۰۰ متر زمین و ۴ عدد ویال ۵ گرمی که ارزش هر کدام ۷ هزار دلار است (و روی هم رفته حدود ۳۰ هزار دلار می‌شود) یک وسیله ۲۰ گرمی معادل ارزش ۲ تن ماده تولید می‌کند و این تفاوت با وجود اختلاف معنادار چندین میلیون دلاری در زیرساخت محقق می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه در بورس‌های دنیا ارزش دو شرکت مذکور با هم برابر است، گفت: اگر واقعا منظورمان از لفظ دانش بنیان ایجاد ارزش افزوده‌ است، اتفاقات خوبی در آینده رقم می‌خورد. یک سرمایه‌گذار اگر بداند که احتمالا سالانه ۱۰۰۰ درصد سود می‌کند، ریسک را می‌پذیرد و قطعا در بخشی از پرتفوی خود، دانش‌بنیان‌ها را لحاظ می‌کند؛ نباید تنها بر اساس تعریف دانش‌بنیان به ورودی این شرکت‌ها بنگریم، بلکه باید خروجی و نتیجه آنها را نیز بسنجیم؛ سنجش خروجی شرکت‌های دانش بنیان به تناسب ریسک سرمایه‌گذاری را نیز کاهش می‌دهد.

وی ابراز کرد: رئیس سازمان بورس اشاره صحیحی داشتند که به دنبال عرضه و پذیرش دانش‌بنیان‌‎ها، بازار سرمایه رونق می‌گیرد و این عبارت به‌خوبی بیانگر اهمیت تقویت اقتصاد دانش‌بنیان است. در کنار نگاه محتاطانه به تلقی کردن شرکت‌های دانش‌بنیان باید بستر ورود آنها به بازار سرمایه را تسهیل کنیم، مشکلی که در این بخش وجود دارد این است که سرمایه دانش‌بنیان‌ها از سودشان کمتر است و خیلی از آن‌ها به همین دلیل قائل به مشارکت نمی‌شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: دارایی شرکت‌های تکنولوژیک بزرگ دنیا بتن، فولاد، زمین و ساختمان و… نیست، بلکه نظام مالکیت فکری آن‌ها ارزشمند است و سنگ‌بنای بازار سرمایه در دانش‌بنیان‌ها باید بازار مالکیت فکری باشد. آمریکایی‌ها در دوره رکود یا تورم وحشتناک، بخشی از نقدینگی بازار را با صنعت IP (پروتکل اینترنت) حل کردند، در حقیقت آن‌ها به مالکیت فکری بها دادند و به این واسطه اقتصاد شکل پویایی به خود گرفت.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت بازارهای سرمایه پذیرش شرکت‌هایی است که بر اساس دانش و فناوری، ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، تشریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان ارزش و سود بالایی را ایجاد می‌کنند و می‌توانند به بازار سهام رونق بدهند. تفاهم نامه امروز که به همت سازمان بورس و ارواق بهادار شکل گرفت و سعی داریم سازوکارها و زیرساخت‌های ورود و پذیرش شرکت‌های دانش بنیان با کیفیت را به بازار سرمایه، تسهیل کنیم.

بنا بر گزارش سنا، این جلسه با حضور اعضای هیات مدیره سازمان بورس آقایان رضا عیوض‌لو معاون نظارت بر ناشران و بورس‌ها، علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی، مهرداد مسعودی‌فر معاون حقوقی، حسن فرج زاده معاون اجرایی، محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس، محمود گودرزی مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران و جمعی از مسئولان مربوطه برگزار شد.

منبع : sena

https://www.sena.ir/news/80827/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + چهار =