طی دو سال گذشته: فعالیت اکتشافی «ومعادن» ۲۲۰ میلیون تن به ذخایر قطعی سنگ آهن کشور افزوده است


چالش تامین مواد اولیه صنایع معدنی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت و اقتصاد کشور است؛ چرا که صنایع پایین‌دستی زنجیره صنایع معدنی؛ مانند خودرو، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی و… بدون مواد معدنی امکان ادامه حیات ندارند و نباید تصور کرد که در صورت تبدیل‌شدن این چالش به یک بحران، تنها بخش معدن و صنایع معدنی آسیب خواهند دید؛ شاید این اصلی‌ترین پاسخ برای این سوال باشد که چرا «اکتشاف» باید از اولویت‌های اصلی صنعت کشور به‌شمار آید؟

براساس داده‌ها، منابع اکتشاف‌شده سنگ آهن کشور با لحاظ‌کردن میزان عیار و دانه‌بندی، در حال حاضر حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن برآورد شده که البته اختلافاتی در داده‌ها وجود دارد اما به طور کلی این منابع تنها تا حدود ۱۰ الی ۱۵ سال آینده پاسخگوی نیاز صنعت ماست و در صورتی که اکتشافات جدیدی صورت نگیرد، تامین مواد اولیه اصلی‌ترین چالش صنعت فولاد کشور خواهد بود.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن» که در گذشته تنها در قالب یک نهاد مالی فعالیت می‌کرد، طی چندسال گذشته با توسعه فعالیت‌های خود وارد فصل جدیدی از بنگاه‌داری در حوزه معدن و صنایع معدنی شده است؛ در همین راستا ۸ ابرپروژه ملی و صنعتی با نظارت مستقیم این هلدینگ معدنی و سرمایه‌گذاری در حال اجراست که شش پروژه آن در بخش سنگ آهن و فولاد، یک پروژه در صنعت مس و دیگری در بخش تامین انرژی شرکت‌های گروه قرار دارد.

طی دو سال گذشته، در راستای تامین مواد اولیه پایدار شرکت‌های گروه، اقدامات اکتشافی و حفاری گسترده‌ای با راهبری شرکت «ومعادن» انجام شده است؛ به طوری که به جرئت می‌توان گفت که شاخص‌ترین فعالیت این هلدینگ معدنی طی دو سال گذشته «اکتشافات معدنی» بوده که البته نتایج بسیار ارزنده و قابل توجهی را برای این گروه به همراه داشته است.

در سال ۱۴۰۲ و تا پایان بهمن‌ماه، حدود ۷۷ هزار متر حفاری در معادن صبانور، شرکت زیرمجموعه «ومعادن»، صورت گرفته و با توجه به تداوم این عملیات، تا پایان سال این میزان به بیش از ۹۰ هزار متر خواهد رسید. همچنین حدود ۲۰ هزار متر حفاری نیز در معدن «جانجا» در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است. مجموع عملیات حفاری «ومعادن» از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۲۰۰ هزار متر بوده که توسط دو بازوی اکتشافی این هلدینگ، یعنی شرکت‌های سپهر تجلی ایرانیان و یاقوت توسعه معادن و فلزات، انجام شده است.

نتایج این فعالیت‌های اکتشافی بسیار چشمگیر بوده است؛ به طوری که ذخایر قطعی سنگ آهن صبانور را از ۵۰ میلیون تن به ۲۷۰ میلیون تن ارتقاء داده که ارزش برجای ۷۵۰ میلیون دلاری را برای «ومعادن»، به عنوان سهامدار اصلی این شرکت، به ارمغان آورده است که سودآوری آن در کارنامه شرکت پس از بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرای این گروه نمایان خواهد شد.

مواد اولیه حاصل از این ذخایر می‌تواند بخشی از نیاز پروژه‎های آهن اسفنجی گروه مانند «اقلید» و «آرتاویل» و همچنین قسمتی از نیاز مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را تامین کند.

در راستای بهره‌برداری از این ذخایر، دو پروژه احداث کارخانه کنسانتره‌سازی در این گروه کلید خورده که پس از بهره‌برداری مجموع ظرفیت نامی تولید کنسانتره «ومعادن» را به بیش از ۶.۵ میلیون تن ارتقا می‌دهد.

فعالیت‌های اکتشافی در منطقه غرب کشور و همچنین محدوده «جانجا» همچنان در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود ذخایر اکتشاف‌شده افزایش پیدا کند.

https://mmdic.ir/7651/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه − 2 =