بزرگترین گندله‌سازی غرب کشور با مشارکت هلدینگ «ومعادن» در دست اجراست


مدیرعامل شرکت صبا‌امید غرب خاورمیانه گفت: امروز پروژه احداث گندله‌سازی یک میلیون تنی این شرکت در استان کردستان ( بیجار) در واقع بزرگترین گندله‌سازی غرب کشور محسوب می‌شود.

مهدی زارع افزود: پروژه احداث گندله‌سازی در بیجار استان کردستان به عنوان یکی از پروژه‌های پیشران پیشرفت اقتصادی کشور محسوب می‌شود و در زمینی به وسعت ۲۸ هکتار واقع شده است. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور سهامدار ۷۰ درصد و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات سهامدار۳۰ درصد این پروژه است.
وی اضافه کرد: پروژه از سال ۱۴۰۰ کلید خورد و در بخش فونداسیون بیش از ۹۵ درصد و قسمت سازه فلزی ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل صبا‌امید خاورمیانه توضیح داد: اکنون در بخش برق ۹ کیلومتر خط برق ۲۰ کیلو ولت دو مداره انجام و افتتاح شد و در حال احداث پست برق اختصاصی کارخانه برای تبدیل ۲۰ به ۶. ۶ کیلو ولت هستیم.
وی پیرامون آب مورد نیاز این کارخانه هم گفت: براساس قرارداد امضا شده، مجوز استفاده از آب‌های زیر سطحی اخذ شده و برای تأمین آب طرح توسعه هم براساس قرارداد، می‌توانیم از پساب حسن آباد یاسوکند به میزان ۱۵ لیتر بر ثانیه استفاده کنیم.
به گفته زارع، پیمانکار گاز هم مشخص  و انشعاب مورد نیاز خریداری شده  و اکنون در حال احداث پست تقلیل فشار قرار داریم.

ضرورت تأمین مالی بهنگام برای رسیدن به بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت صبا‌امید غرب خاورمیانه ضمن تأکید بر اهمیت تأمین مالی این پروژه گفت: چنانچه تأمین مالی پروژه بهنگام انجام شود و شرکت چینی طرف قرارداد هم به موقع به تعهدات عمل نماید، ظرف مدت یکسال دیگر کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون حدود یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان( ارزی و ریالی ) در پروژه احداث مجتمع گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا‌امید غرب خاورمیانه هزینه شده و تا مرحله اتمام آن به حدود یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

طرح توسعه و سناریو آن
زارع تصریح کرد: طرح توسعه این پروژه هم سناریو‌های مختلفی دارد، در واقع باید در مسیر زنجیره هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات حرکت کنیم و در صورتی که اکتشافات صبا نور به نتایج مثبتی برسد و کارخانه کنسانتره احداث شود، نیاز به کارخانه گندله هم وجود خواهد داشت، در این شرایط ظرفیت واحد افزایش خواهد یافت.
وی توضیح داد: پروژه احداث واحد گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا‌امید غرب خاورمیانه به گونه‌ای طراحی شده که امکان افزایش ظرفیت آن به دو تا ۲. ۵ میلیون تن با زیر ساخت‌های موجود را دارد.

اشتغالزایی پروژه در کنار توسعه اقتصادی و صنعتی غرب کشور
مدیرعامل شرکت صبا‌امید غرب خاورمیانه گفت: براساس برنامه‌ریزی، اشتغال زایی فاز اول این پروژه به صورت مستقیم حدود ۲۰۰ نفر و غیر مستقیم بالغ بر ۵۰۰ نفر خواهد بود، ضمن اینکه این پروژه در توسعه اقتصادی- صنعتی منطقه غرب کشور اهمیت بسزایی دارد.
وی افزود: امروز با اکتشافات انجام شده در منطقه و اثبات وجود ماده معدنی، توسعه اقتصادی و صنعتی در این بخش در حال رقم خوردن است و با تعریف پروژه‌هایی از سوی هلدینگ \” ومعادن \”، قرار است سالانه ۱۰ میلیون تن سنگ آهن استخراج شود و همچنین سالانه پنج میلیون تن کنسانتره سنگ اهن، پنج میلیون تن گندله، علاوه براین ۳. ۲ میلیون تن آهن اسفنجی و دو میلیون تن شمش فولاد و ورق فولادی تولید شوند که گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا‌امید غرب خاورمیانه نیز بخشی از این زنجیره بشمار می‌رود.

رویکرد حفاظت از محیط زیست با درختکاری
زارع تصریح کرد: شرکت صبا‌امید غرب خاورمیانه از نخستین گام فعالیت خود، رویکرد حفظ محیط زیست را در دستور کار قرار داده و این امر در مراحل مختلف مورد توجه جدی است.
به گفته وی، قرار است در هفته درختکاری برنامه کاشت دو هزار اصله نهال مطابق با شرایط اقلیمی محیط کارخانه اجرا شود.
پروژه یک میلیون تنی گندله صبا‌امید غرب خاورمیانه در زمینی به مساحت ۲۸ هکتار در شهرستان بیجار استان کردستان در دست اجراست.

منبع : دنیای معدن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ دو = 5