رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بازار سرمایه: سند جدید پیشگیری از ناهنجاری‌ها در بازار سرمایه تصویب شد


رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بازار سرمایه اعلام کرد: هفت راهبرد اساسی حوزه پیشگیری از ناهنجاری‌ها ذیل برنامه‌های راهبردی بازار سرمایه به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

زینب فلاح، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در خصوص فرایند تدوین این سند، اعلام کرد: سند جدید پیشگیری از ناهنجاری‌ها، متعاقب ارائه نسخه پیشنهادی مدیریت امور حقوقی و انتظامی سازمان در کمیته تدوین مقررات این سازمان، طرح و پس از بررسی و جمع‌بندی تحت عنوان «سند پیشگیری از ناهنجاری‌ها در بازار سرمایه» به هیأت مدیره سازمان ارائه و در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲ به تصویب رسید.

وی در ادامه افزود: مصوبه مذکور در راستای انجام تکلیف قانونی سازمان موضوع بند ۸ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران دائر بر اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار سرمایه و همچنین در راستای تحقق راهبرد بهینه‌سازی سازوکارهای پیشگیری، ذیل برنامه‌های راهبردی بازار سرمایه تصویب شده است.

رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بیان داشت: این سند در قالب هفت بند، راهبردهای اصلی و حائز اهمیت حوزه پیشگیری را تعیین کرده که کلیه ارکان بازار سرمایه مکلف هستند در راستای تحقق آنها بکوشند.

براساس سند تصویب شده، راهبردهای پیشگیری از ناهنجاری‌ها در بازار سرمایه عبارت‌اند از:

  1. شناسایی علل، زمینه‌ها و گلوگاه‌های وقوع ناهنجاری‌ها و ارائه راهکارهایی مبتنی بر تحلیل داده‌ها و اطلاعات آماری
  2. فرهنگسازی، آگاهی‌بخشی و هشداردهی در راستای ارتقاء سواد مالی و حقوقی در بازار سرمایه
  3. تقویت نظارت‌های فناورانه و هوشمند به منظور جلوگیری از وقوع ناهنجاری‌ها
  4. ارتقای شیوه‌های برخورد با ناهنجاری‌ها در مقررات‌گذاری، اعمال ضمانت اجراهای انضباطی و بهبود فرآیندهای رسیدگی به ناهنجاری‌ها
  5. اتخاذ رویکردهای تشویقی جهت اجرای کامل، دقیق و به‌ موقع قوانین و مقررات توسط اشخاص تحت نظارت
  6. مقررات‌گذاری و استانداردسازی رویه‌ها و فرآیندها به صورت شفاف، کارآمد و عاری از ابهام، نقص یا تعارض با رویکرد پیشگیرانه
  7. تقویت رویکردهای پیشگیرانه از وقوع ناهنجاری‌ها در اجرای مقررات

فلاح در پایان افزود: امید است با اجرای سند جدید پیشگیری با مشارکت همه فعالان ذیربط، در سال پیش رو شاهد کاهش جرائم، تخلفات و اختلافات در بازار سرمایه باشیم.

منبع : sena

https://www.sena.ir/news/84945/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 3 = چهار